loading...

فروشگاه محصولات غذایی بالسی

طرز تهیه لیمو عمانی در خانه و به روش صنعتی لیمو عمانی یکی از چاشنی‌ های پر طرفداری است که به غذاهای مختلف طعمی دلپذیر می ‌بخشد. این چاشنی خوشمزه را می ‌توان در خانه نیز تهیه کرد. امروز

طرز تهیه لیمو عمانی در خانه و به روش صنعتی

لیمو عمانی یکی از چاشنی‌ های پر طرفداری است که به غذاهای مختلف طعمی دلپذیر می ‌بخشد. این چاشنی خوشمزه را می ‌توان در خانه نیز تهیه کرد. امروزه روش‌ های متنوعی برای خشک کردن لیمو وجود دارد که هر کس می‌ تواند با توجه به نیاز و امکانات خود یکی از آنها را انتخاب کند. اگر در خانه ‌تان دستگاه میوه خشک‌کن دارید، علاوه بر تهیه لیمو عمانی، می ‌توانید انواع میوه ‌های خشک و خوشمزه را نیز به‌راحتی در منزل تولید کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به بررسی لیمو عمانی و طرز تهیه لیمو عمانی صنعتی و لیموعمانی خانگی بپردازیم.

تهیه لیمو عمانی در منزل

لیمو عمانی در واقع همان لیمو ترش شیرازی خشک شده است که از آن به عنوان چاشنی در تهیه انواع غذاهای ایرانی استفاده می شود. برای تهیه لیمو عمانی، اولین مرحله خرید لیمو ترش شیرازی است. لیمو هایی را انتخاب کنید که پوست صاف، شفاف و سالم دارند. از انتخاب لیمو هایی که پوست کلفت و اسفنجی دارند یا دارای زدگی و خرابی هستند، خودداری کنید؛ زیرا این لیمو ها معمولاً در شرایط نگهداری و انبار کردن نامناسب بوده ‌اند. برای تهیه لیمو عمانی، بهتر است از لیموهای بزرگ استفاده کنید.

مواد لازم

لیمو ترش شیرازی: یک کیلو

سرکه: یک فنجان

نمک: به میزان لازم

مرحله اول

ابتدا لیمو ترش های شیرازی را خوب بشویید و سپس بر روی آنها کمی نمک بپاشید و اجازه دهید یک روز بماند. بعد از یک روز لیموها را با آب سرد خوب بشویید.

مرحله دوم

سپس درون یک قابلمه آب و یک فنجان سرکه بریزید و اجازه دهید به جوش آید.

مرحله سوم

در این مرحله نیز لیمو ترش ها را درون آب و سرکه جوشیده بریزید و اجازه دهید به مدت 10 ثانیه بجوشند، سپس با آب سرد کاملا آبکشی کنید.

مرحله چهارم

پس از آبکشی لیمو ترش ها دوباره آنها را داخل مخلوط آب جوش و سرکه بریزید و بگذارید به مدت 1 دقیقه بجوشند، سپس درون آبکش بریزید اما آبکشی نکنید.

مرحله پنجم

صبر کنید تا لیمو ترش ها خنک شوند، سپس آن ها را با خلال دندان سوراخ ریزی کنید، روی یک پارچه ی نخی تیره بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید. پارچه نخی تیره جذب نور را بیشتر می کند.

مرحله ششم

پس از گذشت 10 روز لیمو های کمی خشک شده را درون سبد بریزید و اجازه دهید در سایه بمانند تا کاملا خشک شوند. لازم به ذکر است که تقریبا یک الی دو ماه طول می کشد تا لیموها کاملا خشک شوند. در صورت عدم دسترسی به نور خورشید می توانید لیمو ها را کنار شوفاژ یا بخاری خشک کنید.


برای تهیه لیمو عمانی بالسی و سایر محصولات می توانید با شماره 09128939218 تماس بگیرید.


تهیه لیمو عمانی به روش صنعتی

برای تهیه لیمو عمانی به روش صنعتی برش‌ های لیمو را داخل دستگاه خشک‌کن صنعتی قرار می دهند. استفاده از دستگاه خشک‌کن صنعتی با حذف آب درون میوه، از فساد آن جلوگیری کرده و باعث حفظ کیفیت و ماندگاری محصول در طولانی‌ مدت می ‌شود.

روش تهیه پودر لیمو عمانی

امروزه پودر لیمو عمانی محبوبیت بسیاری دارد و برای تهیه غذاها بسیار مناسب است. برای تهیه پودر لیمو عمانی، ابتدا لیمو ها را کاملاً در مقابل نور آفتاب خشک کنید. بعد از ۳ تا ۴ هفته که لیمو ها خشک شدند، پوست لیمو را از گوشت آن جدا کنید. سپس گوشت لیمو ها را داخل دستگاه آسیاب قرار دهید تا به طور کامل پودر شود. هنگام تهیه پودر لیمو، حتماً دانه ‌های لیمو را جدا کنید؛ در غیر این صورت دانه ‌ها نیز پودر می ‌شوند و طعم پودر لیمو عمانی تلخ خواهد شد.

نکات مهم در تهیه لیمو عمانی

  • اگر لیمو ترش‌ های شیرازی روی درخت خشک شوند، لیمو عمانی زرد مایل به قهوه ‌ای به دست می‌آید. اما اگر آنها را در آب و سرکه بجوشانید و سپس زیر نور خورشید خشک کنید، لیمو عمانی سیاه خواهد شد.
  • لیمو عمانی را می توان در دستگاه خشک کن، فر و یا به طور طبیعی زیر نور خورشید خشک کرد.
  • برای گرفتن تلخی لیمو، قبل از خشک کردن آنها را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیموها از بین برود.

برخی خواص فوق العاده لیمو عمانی

  1. این ماده غذایی حاوی پتاسیم است که برای عضلات قلب بسیار مفید است، زیرا پمپاژ خون را تقویت و تنظیم می‌ کند. همچنین باعث کاهش فشار خون و کلسترول می ‌شود.
  2. لیموی عمانی اسهال و مشکلات معده را درمان کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، دستگاه گوارش را پاکسازی کرده، یبوست را برطرف و اشتها را افزایش می ‌دهد.
  3. لیموی عمانی با درصد بالای ویتامین C و خواص ضد باکتری، روده‌ ها را تمیز کرده و باکتری‌ های مضر و سموم را از بدن خارج می‌ کند.
  4. لیموی عمانی خواص ضد سرطانی دارد که از تغییر DNA جلوگیری می‌ کند و می‌ تواند تقسیم سلول را در بسیاری از رده‌ های سلول سرطانی متوقف کند. همچنین به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی نیز عمل می‌ کند.
  5. لیموی عمانی حاوی اسیدفولیک، ویتامین B، اسید آمینه، و مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، و پتاسیم است که به تولید سلول‌ های جدید کمک می ‌کند.
  6. لیموی عمانی به مقابله با التهاب و سرما خوردگی کمک می‌ کند، کارآیی سیستم ایمنی بدن را افزایش می ‌دهد، و از بدن در برابر عفونت‌ های ویروسی و استرس محافظت می‌ کند.
  7. لیموی عمانی تحرک جسمی را افزایش می‌ دهد، از پوکی استخوان جلوگیری می‌ کند، و استخوان‌ ها، عضلات، و دندان ‌ها را تقویت می‌ کند.

سخن پایانی

لیمو عمانی یکی از چاشنی‌ های اصلی در غذاهای ایرانی است که طعم و عطری فوق ‌العاده به آن‌ ها می‌ بخشد. لیمو عمانی در واقع لیمو ترش شیرازی خشک شده است و برای افزودن طعم ترش و دلپذیر به غذاها و خورش ‌هایی مانند قورمه سبزی، قیمه، آبگوشت، انواع سوپ، چای، دمنوش و شربت به صورت کامل یا پودر شده (گرد لیمو) استفاده می‌ شود. تهیه لیمو عمانی روش های مختلفی دارد که ما در این مقاله به برخی از آن ها اشاره کردیم.

Jamshidi بازدید : 6 پنجشنبه 14 تیر 1403 زمان : 14:08 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 38
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 198
  • بازدید سال : 1,769
  • بازدید کلی : 2,917